onsdag 25 augusti 2010

Annonsförbud - bara ett demokratiproblem när det gäller SD

Under de senaste året har debatten varit intensiv om huruvida Sverigedemokraterna ska få annonsera i den kommersiella pressen eller ej. När kommersiell media sagt nej till reklam för porr för att den anses osmaklig eller skada varumärket har det varit tyst från demokratins försvare. Tydligen är Sverigedemokraternas rasistpropaganda inte lika osmaklig som porren. Då flera menar att det är ett demokratiproblem att privatägda tidningar inte själva får bestämma hurvida de ska sprida rasisterna propaganda eller inte.

Nu har debatten fått ännu en vändning. I dagarna nekade Sverigedemokraterna att ta in en annons för Jan Milld, Sverigedemokraternas tidigare partisekreterare, nya bok med motiveringen:

”Redaktionen har beslutat att inte ta in annons för vitboken”.

Sedan tidigare har Sverigedemokraterna nekat Socialististiska partiet annons och det samma gäller Expo. Helt plötsligt är det bortglömt vad partiledare Jimmie Åkesson sa i ett pressmeddelande i juni.

- Om man lägger detta nya annonsförbud på internet till våra redan befintliga problem med att våra företrädare misshandlas och hotas, att vi har svårt att få hyra lokaler, att vi har svårt att få annonsera i tidningar, att vi har svårt att kunna hålla ostörda torgmöten och att vi har svårt att få besöka landets skolor, så är det ytterst tveksamt om valet i september kommer att kunna betecknas som fritt och demokratiskt

/Mikael Ekman