fredag 27 augusti 2010

SD:s uppenbara hyckleri

Sverigedemokraterna hävdar bestämt att partiet inte är rasistiskt. Men hur låter det egentligen när man talar med partiföreträdarna öga mot öga?

Igår publicerade gratistidningen Stockholm City den hittills mest avslöjande artikeln om partiet. En av tidningens reportrar hade helt enkelt gått ner till sverigedemokraternas faluröda valstuga vid Sergels torg och pratat med valarbetarna.

I onsdags släppte sverigedemokraterna sin hårt kritiserade våldtäktsrapport. Så samtalsämnet var givet.

- Jag som svensk kan inte ens i min hjärna få för mig att våldföra mig på en kvinna. Det ligger inte i mina gener, sa en av partiets kandidater i valet till Stockholms kommunfullmäktige.

- Invandrare har en annan kvinnosyn. Det är ju uppenbart. De tycker att lättklädda tjejer är dåliga människor som borde åka på stryk, förklarade en annan.

I valet 2002 blev det stort rabalder när Uppdrag granskning avslöjade hur politiker från de etablerade partierna vräkte ur sig främlingsfientliga och rasistiska kommentarer, när de inte visste att de blev filmade.

Sverigedemokraterna säger att partiet inte är rasister, men när företrädare för partiet spinner loss om gener och klumpar samma alla "invandrare" blir det ingen nämnvärd reaktion på det det uppenbara hyckleriet.

Sverigedemokraterna säger att partiet behandlas annorlunda av media.
I visa fall har de rätt.
Ibland kommer de undan alldeles för lättvindigt.

/Daniel Poohl