I helgen sommartalade Jimmie Åkesson för första gången. Inför hundratals sverigedemokrater nere i Sölvesborgs gästhamn förklarade han att partiet inte räds ett nyval och att partiet ska lansera en kampanj mot våldtäkter. Läs om talet på expo.se
Fokus i medias rapportering har legat på våldtäkterna. Brottsförebyggande rådet har uttalat sig och sagt att Sverigedemokraterna tolkar statistiken fel.
Fortsättning lär följa.
I dag har det fortsatt.
Men nu är det Mikael Wiehe som står i centrum. Eller rättare sagt hans låt "Flickan och kråkan". För att värma upp publiken innan Jimmies tal spelade de två männen bakom partiets hurtiga vallåt "Vi är på gång nu" ett antal covers. Det var Owe Thörnqvist, Cornelis Vreeswijk och Mikael Wiehe.
Nu är Mikael Wiehe arg.
- Som maffian brukar säga: "Hämnd är en rätt som ska avnjutas kall", säger han skämtsamt.
En stämning lär komma efter valet.
Wiehe förstår uppenbarligen vad det handlar - uppmärksamhet.
Sverigedemokraterna vill ha uppmärksamhet.
Som det avslöjas i boken Ut ur skuggan - en kritisk granskning Sverigedemokraterna är det en högst medveten strategi.
Vi citerar helt enkelt ett lite stycke om partiets relation till media.
Det säger allt.
I viss mån har partiets strateger försökt utnyttja den mediala
dramaturgin i rapporteringen om partiet. I partiets interna förslag
till planering inför EU-valet listades de nödvändiga
påstötningar som behövdes göras mot media. På listan fanns även
rubriken skandaler:
”Skandaler som förstås inte är några egentliga skandaler, men
sådant som media kan tänkas vilja ’avslöja’… (’SD säljer musik’,
’SD får pengar av Fronten’, ’SD använder kommunvapen på sina
hemsidor” etc.)"
Daniel Poohl